Zlyhávanie hráča, je častokrát odrazom jeho okolitých vplyvov

Zlyhávanie hráča, je častokrát odrazom jeho okolitých vplyvov

Skutočne je to vždy chyba dieťaťa, ak vo výkone zlyháva ? Ak chcete, aby vaše dieťa malo čistú hlavu v dôležitých momentoch, tak ho musíte k tomu viesť! Častokrát rodičia a tréneri vidia zlyhanie ako chybu na strane dieťaťa. Je to však pravda?

Vo výkone pod tlakom, kedy sa očakáva, že ukážete svoje najlepšie schopnosti sú 2 typy hráčov:

 

Prečo je to tak ?
Je na mieste hľadať vždy chybu v samotnom dieťati ?

Uvoľnenie a pokoj

Ruku na srdce. Máte radi keď ste v práci pod neustálym dohľadom? Keď vám autorita kontroluje každý krok a analyzuje vaše výsledky? Uvoľníte sa? Pravdepodobne nie...

Prečo teda množstvo rodičov predpokladá, že bude ich dieťa pokojné a uvoľnené na tréningoch či zápasoch, keď mu stoja za chrbtom?

___________

Tip: Dajte deťom priestor na užívanie si športu a akceptujte všetky ich výkony. Nezasahujte do technického rozvoja.

___________

Čistá hlava v kľúčovom okamihu

Myslíte si, že dieťa, zahltené informáciami, bude schopné v kľúčovom momente správne vyhodnotiť situáciu a podať dobrý výkon?

 

Ak rodič, či tréner, neustále rieši techniku hrania, nedostatky a chyby dieťaťa. Ak zahlcuje dieťa informáciami. Teda ak je dieťa pod neustálym pretlakom z vonkajšieho sveta, nedokáže si zachovať čistú hlavu. To, že tréner veľa vie, neznamená, že je to dobrý tréner. Prílišným perfekcionizmom a neustálou odbornou spätnou väzbou zbytočne zahlcuje myseľ dieťaťa. V istom momente je dobré nechať dieťa, nech hrá samo za seba. 

 

Dieťa má tak viac informácii v hlave, ako času ich vykonať.

Nespoľahne sa na úder, švih, kop, pretože mu v hlave beží množstvo informácii, ktoré dostáva neustále z vonkajšieho prostredia. Buďte opatrný s množstvom spätnej väzby!

__________

Tip: Nechajte deti hrať a učte ich samých vyhodnocovať a riešiť problémy. Zapojte dieťa aktívne do procesu učenia objavovaním a skúšaním rôznych variant a veďte dialóg.  Podnecujte otázky ktoré podporujú divergentné myslenie. Tak bude dieťa nezávislé od vonkajšej spätnej väzby a bude schopné aktívne hľadať riešenia.

_________

Vhodné otázky: 

 

Kvalitný výkon v ťažkom momente

Myslíte si, že dieťa podá kvalitný výkon v ťažkom momente, keď má netrpezlivého trénera, či rodiča?

Rodičia by častokrát chceli mať z dieťaťa majstra republiky už v jeho 11 rokoch. Reagujú teda na zlyhanie, chyby ako na niečo, čo by sa nemalo vyskytovať. Veď predsa platia extra hodiny a na tréningu mu už to ide dobre!

Jeden výborný kondičný tréner, Rudolf Pátek napísal: „Netrpezlivosť je len nedostatočné uvedomenie si procesu učenia!" Zamyslime sa nad tým.

Chybou je samotný proces učenia a treba naň nahliadať z dlhodobého hľadiska. Je to kryštalický proces, ktorý sa vyvíja a mení v čase. Myslieť si, že dieťa v mládežníckom veku chybovať nebude, je úplne  zcestné a deštruktívne na jeho psychiku. Ak je hráč kritizovaný za chybu, najmä v dôležitý okamih, zvolí radšej istejšiu variantu. Strach bude silnejší, ako odvážnosť a kreativita.

 

Ak chcete, aby vaše dieťa, v ťažkom momente, vydalo zo seba 110% a previedlo extra výkon, pri ktorom si poviete: „Wau, ten má ale sebavedomie a kreativitu", tak mu musíte od začiatku vytvoriť prostredie, v ktorom môže skúšať, chybovať, objavovať rôzne štýly prevedenia a napriek tomu sa cítiť bezpečne, nakoľko po ňom nik nekričí a nekoriguje ho za každým jeho pokusom.  Za pár rokov sa táto zručnosť optimalizuje, dieťa zúročí dané lekcie a vytiahne „extra kúsky". 

 

Správny tréner núti deti robiť chyby!

Vnímajte chybu ako dôležitý moment v procese učenia a majte na mysli dlhodobú perspektívu hráča.

Je teda na mieste, pozerať na zlyhanie pri hre ako na chybu dieťaťa ? 

 

Záver

Dieťa má okolo seba vplyvy, ktoré formujú jeho psychiku a učia ho reagovať a zvládať ťažké momenty. Častokrát je hráčov výkon len odrazom jeho okolia, rodičov, trénera, rovesníkov. Je potrebné to správne nastaviť.

______________

Mgr. Adam Truhlář

športový psychológ